10
Φεβ

Τη διαδικασία γνωμοδότησης για τους όρους διεξαγωγής των νέων διαγωνισμών ΑΠΕ ξεκινάει η ΡΑΕ ενόψει της σχετικής Υπουργικής Απόφασης

Θοδωρής Παναγούλης

Με πολύ αργούς ρυθμούς εξελίσσεται η διαδικασία οριστικοποίησης των κρίσιμων όρων υπό τους οποίους θα διεξαχθεί ο πρώτος διαγωνισμός για εγκατάσταση νέων αιολικών και φωτοβολταϊκών σταθμών στο πλαίσιο του νέου σχήματος στήριξης που ενέκρινε για τη χώρα μας η Κομισιόν.

Σήμερα κατά πάσα πιθανότητα θα συζητηθεί το θέμα στην ολομέλεια της ΡΑΕ με σκοπό να αποφασιστεί η εκκίνηση της διαδικασίας κατάρτισης γνώμης που θα υποβληθεί στη συνέχεια στο ΥΠΕΝ για να εκδοθεί η λεγόμενη δεύτερη σχετική Υπουργική Απόφαση που είναι και η πλέον καθοριστική (για την πρώτη Υπουργική Απόφαση βλέπε εδώ).

Η δεύτερη Απόφαση θα περιλαμβάνει ανάμεσα σε άλλα την συνολική ισχύ που θα δημοπρατείται κάθε έτος, και τον αριθμό των δημοπρασιών, καθώς και το χρονοδιάγραμμα πραγματοποίησης των διαγωνισμών. Παράλληλα, θα καθορίζει σημαντικές παραμέτρους για τη διεξαγωγή των δημοπρασιών, όπως την τιμή εκκίνησης, το ελάχιστο ποσοστό ανταγωνισμού, αλλά και τον βαθμό αδειοδοτικής «ωριμότητας» των έργων, για να συμμετάσχουν σε ανταγωνιστική διαδικασία.

Η διαδικασία των διαγωνισμών που θα γίνουν από το 2022 έως το 2025 με βάση το νέο ελληνικό σχήμα στήριξης των ΑΠΕ φαίνεται ότι θα έχουν σοβαρές διαφοροποιήσεις και «καινοτομίες» σε σχέση με όσα ίσχυαν στους παλαιότερους διαγωνισμούς.

Ένα βήμα

Πληροφορίες του energypress αναφέρουν ότι συζητείται ακόμα το θέμα του αν θα αλλάξει εντελώς ο τρόπος που θα καταθέτουν προσφορές οι συμμετέχοντες. Αν δηλαδή, αντί να έχουμε συνεχή και διαδοχικώς μειούμενα μπινταρίσματα, κάθε επενδυτής θα καταθέτει μια και μόνον προσφορά, προσπαθώντας προφανώς να είναι ο μειοδότης και να εξασφαλίσει ταρίφα για το έργο του.

Οι υποστηρικτές αυτής της νέας μεθοδολογίας υποστηρίζουν ότι θα κατεβάσει κι άλλο τις τιμές και δεν θα επιτρέπει σε κάποια έργα να κλειδώνουν τιμές σε υψηλότερα επίπεδα από εκείνα που πραγματικά μπορούν να «αντέξουν».

Διαφορετικές τιμές εκκίνησης

Σημαντική αλλαγή αποτελεί επίσης το γεγονός ότι οι κοινοί διαγωνισμοί (όπως θα είναι αυτοί του νέου σχήματος) δεν θα ξεκινάνε με ενιαία ανώτατη τιμή εκκίνησης, αλλά με μια τιμή για τα αιολικά και μια τιμή για τα φωτοβολταϊκά. Αυτό γιατί οι δύο τεχνολογίες έχουν πλέον διαφορετικά κόστη εγκατάστασης.

Προβλέπεται επίσης ότι κάθε μία από τις δύο τεχνολογίες θα έχει τουλάχιστον το 30% της δημοπρατούμενης δυναμικότητας, καθώς θεωρείται απαραίτητο να υπάρχουν στο ενεργειακό μείγμα τόσο τα αιολικά όσο και τα φωτοβολταϊκά. Πρακτικά, με βάση τα δεδομένα, τα αιολικά είναι η τεχνολογία που θα χρειαστεί να αξιοποιήσει την ποσόστωση του «τουλάχιστον 30%».

Κανόνες αντισυγκέντρωσης

Τρίτη σημαντική αλλαγή είναι ότι θα τεθούν περιορισμοί στο αθροιστικό δυναμικό με το οποίο μπορεί να κατέβει σε κάθε διαγωνισμό ένας παίκτης. Ταυτόχρονα και επειδή θα υπάρχει ισχυρό πλέγμα κανόνων αντισυγκέντρωσης εκτιμάται ότι θα κατέβει το απαιτούμενο ποσοστό ανταγωνισμού (αρχικά ήταν στο +40% και κατόπιν ανέβηκε στο +100%) κάτω από το +100%, πιθανόν στο +80%.

Το Μάρτιο ο πρώτος

Όπως έχει γράψει το energypress, από τα νέα έργα ΑΠΕ συνολικής ισχύος 4,2 που θα τεθούν σε καθεστώς λειτουργικής ενίσχυσης υπό το νέο σχήμα, περίπου τα 3 Γιγαβάτ αφορούν χερσαία αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα τα οποία θα κατακυρώσουν Τιμή Αναφοράς συμμετέχοντας σε ανταγωνιστικές διαδικασίες.

Ας σημειωθεί ότι η ανακοίνωση της Κομισιόν αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να διενεργηθούν και technology specific ανταγωνιστικές διαδικασίες, στην περίπτωση που δεν επιτευχθεί ελάχιστη τεχνολογική διαφοροποίηση από τις κοινές δημοπρασίες σχετικά με την ηλιακή και τη χερσαία αιολική ενέργεια.

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το σχήμα προβλέπει τη διεξαγωγή διαγωνισμού ειδικά για έργα ΑΠΕ με μπαταρίες. Και σε αυτή την περίπτωση η δημοπρασία θα είναι κοινή, δηλαδή θα συμμετάσχουν μονάδες και των δύο τεχνολογιών, από τις οποίες θα «κλειδώσουν» ταρίφες μονάδες συνολικής ισχύος περί τα 200 Μεγαβάτ.