20
Δεκ

Στα 3 Γιγαβάτ έφτασαν ήδη οι προσφορές σύνδεσης από τον ΑΔΜΗΕ – Λιγοστεύει ο ηλεκτρικός «χώρος» όσο δεν ξεσκαρτάρουν τα «βαλτωμένα» έργα

Κώστας Δεληγιάννης
20 12 2022

Με ταχείς ρυθμούς συνεχίζει ο ΑΔΜΗΕ τις προσφορές οριστικών όρων σύνδεσης σε καινούρια έργα ΑΠΕ, με βάση τις σειρές προτεραιότητας που καθόρισε η Υπουργική Απόφαση η οποία εκδόθηκε στα μέσα Αυγούστου και η οποία καταλαμβάνει τις αιτήσεις πρόσβασης στο σύστημα μεταφοράς που έχουν υποβληθεί από τις αρχές του 2021.

Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, έως αυτή τη στιγμή ο Διαχειριστής έχει προχωρήσει σε προσφορές σύνδεσης σε νέα έργα συνολικής ισχύος 3 Γιγαβάτ. Αν ληφθεί υπόψη η ημερομηνία έκδοσης της Υπουργικής Απόφασης, το παραπάνω νούμερο σημαίνει πως ο ΑΔΜΗΕ σε ένα 4μηνο έχει προχωρήσει σε τόσες προσφορές σύνδεσης, όσες παλαιότερα χορηγούσε μέσα σε ένα ολόκληρο έτος.

Όπως είναι γνωστό, στην κορυφή των σειρών προτεραιότητας της Υπουργικής Απόφασης βρίσκεται η Ομάδα Α, η οποία περιλαμβάνει 10 υπο-ομάδες, με συνολικό μέγιστο όριο ισχύος προσφορών σύνδεσης στα 6.750 Μεγαβάτ. Κάτι που σημαίνει ότι ο Διαχειριστής έχει ήδη καλύψει περίπου το μισό (για την ακρίβεια το 44%) του «πράσινου» χαρτοφυλακίου που προβλέπεται να αποκτήσει πρόσβαση στο δίκτυο μέσω της πρώτης Ομάδας.

Αγνοείται το ξεσκαρτάρισμα εδώ κι ένα τρίμηνο

Από την άλλη πλευρά όμως, όσο αυξάνονται τα νέα έργα που κατοχυρώνουν σύνδεση στο σύστημα μεταφοράς, τόσο εξαντλείται ο διαθέσιμος ηλεκτρικός «χώρος» για τα υπόλοιπα υποψήφια πρότζεκτ που σχεδιάζεται να υλοποιηθούν. Όπως σημειώνουν μάλιστα παράγοντες του κλάδου, ακόμη κι αν έως το 2030 φτάσουμε στο μέγιστο όριο διείσδυσης ΑΠΕ, είναι περιορισμένη η δυνατότητα καινούριων μονάδων να αποκτήσουν πρόσβαση στο ΕΣΜΗΕ, αν δεν αποδεσμευθεί δυναμικότητα από έργα που έχουν λάβει όρους σύνδεσης εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα, αλλά παραμένουν έως και σήμερα «βαλτωμένα».

Σε αυτό το πλαίσιο, οι ίδιοι παράγοντες υπενθυμίζουν ότι ήδη από τη ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε προαναγγείλει πως δρομολογείται άμεσα το ξεκαθάρισμα των «βαλτωμένων» έργων. Έτσι, διερωτώνται γιατί η συγκεκριμένη παρέμβαση δεν έχει ακόμη προχωρήσει, παρόλο που έχουν περάσει τρεις μήνες.

«Το ΥΠΕΝ προχωρά σε εξορθολογισμό, όπου όποιος επενδυτής έχει πάρει όρους σύνδεσης χωρίς να υλοποιήσει έργο, θα πετάγεται εκτός συστήματος. Μας απασχολεί ιδιαίτερα το πρόβλημα, θα δώσουμε συγκεκριμένες απαντήσεις και θα επιμείνουμε στην ολοένα και μεγαλύτερη διείσδυση ΑΠΕ που είναι η φθηνότερη και ασφαλέστερη πηγή ενέργειας», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά, στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου.

Απομένει «χώρος» μόλις 3 Γιγαβάτ 

Κάνοντας μία εκτίμηση για τη διαθέσιμη χωρητικότητα, τα στελέχη του κλάδου σημειώνουν πως το ανώτατο όριο για το 2030 αγγίζει τα 28 Γιγαβάτ, χωρίς μάλιστα να καθορίζεται αποκλειστικά από τις τεχνικές δυνατότητες που θα έχει το σύστημα μεταφοράς, με τα έργα επαύξησης του συστήματος που δρομολογεί ο ΑΔΜΗΕ. Κι αυτό γιατί το «ταβάνι» των 28 Γιγαβάτ υπαγορεύεται επίσης από τις προβλέψεις για τα επίπεδα ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας έως το τέλος της 10ετίας, τις δυνατότητες εξαγωγών, καθώς και τη συμμετοχή των υπόλοιπων τεχνολογιών ηλεκτροπαραγωγής (και της αποθήκευσης) στο σύστημα.

Επομένως, ακόμη κι αν αποφασιζόταν η χωρητικότητα του ΕΣΜΗΕ να αυξηθεί ακόμη περισσότερο έως το 2030, στην πράξη ένα μεγάλο μέρος της επιπλέον «πράσινης» ηλεκτροπαραγωγής θα έμενε αδιάθετο. Κάτι που σημαίνει πως αν ξεπερασθεί το όριο των 28 Γιγαβάτ, οι σημαντικά μεγαλύτερες περικοπές «πράσινης» ηλεκτροπαραγωγής, που θα χρειάζονταν σε αυτή την περίπτωση, θα έθεταν εν αμφιβόλω τη βιωσιμότητα των έργων.

Κατά συνέπεια, όπως συμπληρώνουν οι ίδιες πηγές, αν ληφθούν ως σημείο εκκίνησης τα 28 Γιγαβάτ και αφαιρεθούν τόσο τα 10 Γιγαβάτ έργων που ήδη λειτουργούν όσο και τα 12 Γιγαβάτ που έχουν λάβει όρους σύνδεσης από τους δύο Διαχειριστές, η διαθέσιμη χωρητικότητα περιορίζεται στα 6 Γιγαβάτ. Από αυτά, ήδη το τελευταίο 4μηνο έχει καλυφθεί το 50% με τις προσφορές σύνδεσης του ΑΔΜΗΕ, επομένως στο σύστημα απομένουν μόλις 3 Γιγαβάτ για τα υπόλοιπα υποψήφια πρότζεκτ.